• 1b
  • 3a
  • 2a
  • 4
: Kinderrechten beginnen bij Kinderparticipatie  : Kinderparticipatie past in de transitie  : Kinderparticipatie werkt preventief  : Kinderparticipatie helpt tegen kindermishandeling

Spreekbeurt of opstel

Laat kinderen meedenken, meepraten en schrijven over de betekenis van de Rechten van het Kind:
"Wat betekenen kinderrechten voor mij als kind in Nederland?"
"Hoe kan het VRK [het Verdrag inzake de Rechten van het kind] de kinderen in mijn buurt helpen?"
"Kun jij de Kinderrechtenchecklist goed gebruiken?"

Bespreek de kinderrechtenchecklist en filosofeer met de leerlingen over de betekenis van de kinderrechten. Vraag de kinderen om de vragen te beantwoorden. Misschien ook een mooi onderwerp voor een opstel.

Recente steunbetuigingen

Ayla Yayla
Jurist, penningmeester
Een goede ontwikkeling van een klein mens is erg belangrijk. Een kind neemt alle ervaringen tijdens het opgroeien met zich mee en vormt daarmee zijn referentiekader voor het leven. Daarom is het belangrijk om in te grijpen en op te komen wanneer er ernstige beschadiging is aan de ontwikkeling van een kind. KinderrechtenNu speelt in mijn ogen daar een belangrijke rol bij en dient daarom alle steun ...
Oscar van derWeg
Zorgverlener / eigenaar
Eline Kramer
pedagoog
Hierbij sta ik volledig achter de kinderrechten en ben ik voor kinderparticipatie op scholen bso's in de buurt en wijk. Ieder zijn rechten. Zo leren kinderen de democratie
Ingrid Bergwerf
Moeder van twee kinderen; jurist
Ivonne Plekkenpol
Directeur
Bij Jong Florence vinden wij het belangrijk dat de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen tijdens het bezoek aan het consultatiebureau direct of indirect aandacht besteden aan de rechten van het kind. Elk kind heeft er immers recht op om zonder zorgen op te groeien in een veilige omgeving!
Annemiek van Moorst
leerkracht groep 7
Zowel de kinderen als ik vonden de gastles leerzaam. De kinderen kwamen goed in gesprek met elkaar tijdens het kaartspel. In combinatie met allerlei andere dingen die we doen in een veilige vertrouwde omgeving leren kinderen waar ze recht op hebben en wat ze kunnen doen als ze het gevoel hebben dat dat in gevaar is.
H.C.Moolenburgh
Huisarts