• 1b
  • 4
  • 3a
  • 2a
: Kinderrechten beginnen bij Kinderparticipatie  : Kinderparticipatie past in de transitie  : Kinderparticipatie werkt preventief  : Kinderparticipatie helpt tegen kindermishandeling

Kinderparticipatiecirkel

Kinderrechten beginnen bij Kinderparticipatie.

Na de ‘ladder’ van Hart en de ‘pathway’ van Shier heeft KRNU de Kinderparticipatiecirkel ontwikkeld, waarin alle stappen zijn opgenomen die samen leiden tot een volwaardige inbreng van kinderen.
Kinderparticipatie begint bij jezelf als volwassene met het loslaten van je eigen belangen en doelen, waardoor je open staat voor het luisteren naar kinderen, die zelf de verantwoordelijkheid nemen hun verhaal met jou te delen. Kinderparticipatie komt alleen tot zijn recht als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van kind en volwassene het uitgangspunt is.

De Kinderparticipatiecheck:

  • Ga je open het gesprek in met een kind?
  • Stel je je belangstellend, uitnodigend en benieuwd naar het kind op?
  • Mag het kind eerst het woord nemen om zijn verhaal te vertellen?
  • Stimuleer je een kind om zijn verhaal zelf te doen?
  • Geef je daar genoeg ruimte voor?
  • Neem je het verhaal van kind serieus?
  • Maak je samen met het kind een plan van aanpak?
  • Neem je samen met het kind de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van een plan?  

Recente steunbetuigingen

Mareille Boor
Trainer
Goed initiatief! Het kind zelf een stem geven. wauw!
A.C. de Bruin
voorzitter
Ik ondersteun het werk van Kinderrechten.Nu van harte. Het is helemaal in de geest van Janusz Korczak!
Annemiek van Moorst
leerkracht groep 7
Zowel de kinderen als ik vonden de gastles leerzaam. De kinderen kwamen goed in gesprek met elkaar tijdens het kaartspel. In combinatie met allerlei andere dingen die we doen in een veilige vertrouwde omgeving leren kinderen waar ze recht op hebben en wat ze kunnen doen als ze het gevoel hebben dat dat in gevaar is.
Gideon de Haan MHD
mentor voor kinderen in echtscheiding en samengest
Mooi initiatief. Zo nodig.
Anne-Claire van Holsteijn
projectleider DOD en DID
Margreet Friele
Schoolbegeleider / ambulant begeleider
Ieder kind heeft unieke eigenschappen, interesses, mogelijkheden en leerbehoeften (Salamanca Statement ( Unesco , 1994)
Jeroen de Wilde
jeugdarts-onderzoeker